Puustelli
Työvaatekumppani, johon voi nojata
Puustelli on suomalainen kodin kiintokalusteiden ikoninen tekijä: vakavarainen perheyhtiö, oma tehdas Harjavallassa ja vahva, vuosikymmeniä hartaudella rakennettu brändi. Vuonna 2024 Puustelli Group Oy:n liikevaihto oli noin 83 miljoonaa euroa ja yhtiö työllisti suoraan 361 henkilöä; myymälä-, asennus- ja kuljetusverkostot mukaan lukien kokopäiväisiä työntekijöitä oli noin 626.
Puustelli kuuluu Harjavalta-konserniin, jonka yhtiöitä ovat myös Kastelli Group Oy ja Lapti Group Oy. Kalusteita myydään kymmenissä myymälöissä Suomessa ja Ruotsissa sekä projektimyyntinä rakennusliikkeille – vientiä on lisäksi Ruotsiin, Englantiin, Viroon ja Yhdysvaltoihin. Lyhyesti: Puustelli on laatuun ja pitkäjänteiseen kehittämiseen sitoutunut markkinajohtaja.
— Me teemme kuluttajille kokonaisvaltaista keittiöremontointia avaimet käteen -periaatteella, kertoo Puustellin asennuskehityspäällikkö Sami Eskelinen.
Eskelisen vastuulla ovat nimenomaan kuluttajaliiketoiminnan asennus ja remontointi. Kuluttajille suunnattuja Puustellin myymälöitä on Suomessa 37, joiden yhteydessä työskentelee noin 120 sopimusasentajaa.
Ensivaikutelma alkaa työvaatteista
Puustellin tavoitteena on aina tasalaatuinen työnjälki jokaisessa kohteessa. Asennustyö on asiakkaan kotona tehtävää tarkkuustyötä, jossa ammattitaito ja käytös näkyvät heti – aivan kuten vaatetuskin. Puustellin brändivärit ovat musta, valkoinen ja tummanharmaa, joten ne toistuvat myös työvaatteissa ja varusteissa. Pelkkä väri ei riitä, vaan samalla varusteiden on toimittava saumattomasti työnteossa.
— Paras tapa pitää omistaan huolta on huolehtia, että on hyvät ja asiansa ajavat työvaatteet. Vaikka asentajat toimivat paljon itsenäisesti, vaatteet ja varusteet auttavat kokemaan kuuluvansa isoon yhteiseen porukkaan. Meidän asiakastyytyväisyysmittauksissa on aina korostunut siisteys – sekä vaatteissa että työmaalla. Sotkuisuus ei kuulu Puustellin imagoon, Eskelinen tähdentää.
— Huomiovaatteet ovat tietenkin rakennuskohteissa äärettömän tärkeitä, ja Smart Original Oy:ltä löytyy niihin asianmukaiset ratkaisut. Yksi on kuitenkin ylitse muiden, sillä turvakengistä pidetään meillä tiukasti kiinni. Asennushommissa turvakengät ovat aivan ehdottomat: ne estävät nilkkojen pyörähdykset, eivät ole liukkaat hankalassakaan paikassa ja tietenkin turvaavat jos jotain sattuu tipahtamaan jaloille, Eskelinen jatkaa.
Hajanaisesta hankinnasta hallittuun kokonaisuuteen
Ennen vuotta 2020 työvaatehankinnat olivat hajanaisempia: asentajat poimivat varusteita sieltä täältä, eikä vaatteiden brändinäkyvyys ollut kovin yhtenäinen. Yhteistyö Smartin kanssa muutti hankinnat keskitetymmäksi ja ennakoitavammaksi.
— Smartilla on meille sopiva sijainti Vantaan Tammistossa, saamme kaiken tarvittavan samasta paikasta ja Puustellin logot nopeasti mukaan – arki helpottui heti, Eskelinen kertoo.
Valintaan vaikutti erityisesti Smartin laaja merkkivalikoima ja henkilösuojainten saatavuus, mutta myös tapa palvella.
— Smartilla on monta laadukasta merkkiä valikoimassa, eikä vain yhtä isoa brändiä kuten monilla kilpailijoilla. Myöskin palvelu on aina ystävällistä ja halu auttaa näkyy. On hienoa huomata, että kuka tahansa on vuorossa tiskin takana, kaikki asiat hoituvat aina helposti ja sutjakasti. Mikään asia ei ole niin sanotusti jonkun yhden ihmisen takana, Eskelinen lisää.
Prosessi, joka toimii ja kehittyy
Kumppanuus ei ole pelkkää tilaus–toimitusrytmiä. Puustellissa asentajia koulutetaan kahdesti vuodessa, ja Smart on mukana sekä sisällössä että käytännöissä.
– Tilaus Smartilta on äärettömän helppoa, ja toimitukset onnistuvat joustavasti ympäri Suomen. Voisi sanoa ytimekkäästi, että yhteistyö on ollut aivan loistavaa, Eskelinen hehkuttaa.
Puustellilla on myymäläkohtaiset tunnukset verkkokauppaan, mistä kukin voi tehdä tilaukset silloin kun itselleen parhaiten sopii. Tilaukset voi hoitaa myös keskitetysti Puustellin yhteisissä sisäisissä koulutustapahtumissa.
— Smartin Mari Taskinen oli juuri viime viikolla kouluttamassa meidän omassa tapahtumassa nimenomaan työkengistä ja yleisesti työturvallisuudesta. Perjantain koulutuksessa oli 91 osallistujaa, mikä on erinomaisen hyvä osallistujamäärä meillä. Huomaa, että tämän kaltaiset tapahtumat kiinnostavat, Eskelinen kehuu.
Kentällä testattu, asentajien hyväksymä
Puustellissa mallisto rakentuu ensisijaisesti asentajien palautteen pohjalta: mallit kiertävät testissä, ja valikoimaa muokataan kokemusten perusteella. Näin varmistetaan, että vaatteet toimivat oikeissa olosuhteissa, eivät vain luetteloissa.
— Uudet vaatteet ja varusteet on otettu hyvin vastaan, ja asentajat ovat saaneet vaikuttaa siihen, mitä tuotteita otamme mukaan tilauslistallemme, Eskelinen toteaa.
Miksi Smart Original Oy?
Kysyttäessä mikä tekee Smartista toimivan kumppanin, Eskelinen nostaa esiin kolme tekijää: kattava valikoima, helppous ja nopeus. Heti perään tulee aivan yhtä tärkeät kriteerit niin palvelulle kuin tuotteille: turvallisuus, vastuullisuus ja eettisyys.
— Kyllä se koko prosessin helppous. Pieni ja ketterä on äärimmäisen hyvä asia. Ja tietenkin Smartin valikoima on niin kattava, että kaikille löytyy oikea vaihtoehto. Smartin vahvuus on nimenomaan kokonaisuudessa: he pystyvät palvelemaan yrityksiä koosta riippumatta. Smartilta onnistuu joko viisi T-paitaa tai 150 paria turvakenkiä, Eskelinen tiivistää.
Ja yhteistyö näkyy myös yhteisöllisyytenä. Eskelinen nostaa esiin erityisesti Smartin säännöllisesti järjestämät kumppanitapahtumat.
— Kyllä aina kun kutsu käy, niin tulee mentyä. On hauskaa ohjelmaa ja aina jotain purtavaa tarjolla. On ollut esimerkiksi entinen mäkihyppääjä Janne Ahonen jutustelemassa tai milloin on roikotettu miestä katosta pelkän lahkeen varassa, Eskelinen naurahtaa.
Katse eteenpäin
Työvaatteet kehittyvät nopeasti, ja siksi kumppanin asiantuntemus on tärkeää – se säästää aikaa ja auttaa tekemään parempia valintoja. Kuten mikä tahansa muukin yritys, myös Puustellin toiminta kehittyy jatkuvasti.
— Kyllä se on jatkuvaa kehittymistä ja uusiutumista. Jos haluamme kasvattaa omaa liiketoimintaa niin täytyy kehittää sekä toimintaa että toimintatapoja. Esimerkiksi 15 vuotta sitten ei todellakaan osattu ajatella, että housuissa voisi mitenkään olla näin paljon stretchiä. Ja nyt se on yksi perusvaatimuksista, Eskelinen ihmettelee.
— Smartilta tulee aina fiksuja vinkkejä alan uutuuksista ja ostoratkaisuista. Ja voi aina luottaa siihen, että he ovat alansa ammattilaisia eivätkä todellakaan suosittele turhaan, vaan aina perustelujen kera ja aiheesta, Eskelinen lopettaa.
Kiinnostuitko?
Haluatko yhtä vaivattoman ja brändiäsi tukevan työvaateratkaisun? Smart Original Oy kokoaa yrityksellesi toimivan kokonaisuuden – nopeasti, asiantuntevasti ja juuri teidän työhönne istuvaksi.
Ota yhteys myyntiimme, autamme mielellämme!
Puh:09 755 27 50
myynti@smartoriginal.fi
Yritysmyyjät palveluksessasi
Sähköpostimme ovat muotoa: etunimi.sukunimi@smartoriginal.fi
![]() |
||
| Ilkka Toikkanen | Miia Svahn-Haatanen | |
| Key Account Manager | Key Account Manager | |
| Puh. 050 552 3034 | Puh. 040 826 8276 | |
![]() |
||
| Erkki Torniainen | Timo Aalto | |
| Key Account Manager | Key Account Manager | |
| Puh. 044 741 2295 | Puh. 050 465 7204 | |




